Saturday 13 October 2012

ABAH .

Assalammualaikum .
Abah aku masuk ward . Kesian dia . Abah aku yang selama ni aku tengok kuat je , masuk ward harini . Yalahh , takdir Allah , mana boleh ubahh dahh . Pagi tadii , ibu aku masuk bilik cakap ayah aku pitam . Aku yang tengah ngantuk gila ni boleh terus celik biji mata , lari-lari turun bawah , cuci muka semua , terus tolong ibu aku angkat abah masuk kereta . Tunggu abang aku kejap , then , terus gerak pergi klinik . Au tak turun , tunggu dalam kereta jee . Lepas 15 minit , abang and ibu aku pimpin abah masuk kereta , ibu pergi tunggu surat apa entah . Aku tanya abang aku , kenapa tak ada ubat langsung ? Abang aku kata , nak bagi ubat apa ? Kena terus bawak pergi hospital . Tekanan darah tinggi sangat . Aku tanya balik , berapa ? Ibu aku jawab , 180 . Terkejut aku dengar . Yalahh , kalau orang umur macam abah aku tuhh , normall punya tekanan darah , 130-140 jee  . Ayah aku time tuhh dah tak larat dahh , just diam jee dalam kereta . Lepas tuhh muntah-muntah , Dia kata , tak boleh bukak mata , nanti dia pusing . Kesian abah aku . OTW nak pergi hospital pun abah aku asyik muntah jee . Nangis aku tengok abah macam tuhh , Dia tak pernah sakit teruk macam tuhh . Selama ni , kalau dia sakit , dia diam jee . Tapi bila dah macam ni , tak tahu dah nak cakap macam mana , kalau korang ada dekat tempat aku , korang tahulahh macam mana rasa tengok ayah korang yang selama ni kuat , jadi lemaah macam tuhh . Lepas sampai hospital , ayah aku terus kena bawak masuk dalam bilik rawatan , abang aku pergi parking kereta , aku dengan ibu tunggu dekat luar bilik tuhh , bila doktor tuh keluar , ibu aku tanya , macam mana dengan abah aku , doktor tuhh cakap , tekanan darah dia dahh 195 , ibu aku  time tuhh , dah nak pengsan dah , selamat aku ada . Lepas tuhh , kita orang intaii-intai apa yang doktor tuh semua buat dekat abah aku , Ya Allah , nak gugur jantung aku bila tengok diorang letak macam-macm wayar dekat badan abah aku . Ibu aku nangis-nangis tanya dekat aku , kenapa diorang semua buat macam tuhh dekat abah , aku tak tahu nak jawab apa . just boleh peluk mak aku kuat-kuat and cakap , "ibu , sabar jelahh ."
Lepas tunggu tuhh , doktor kata , abah aku kena masuk ward , and dia kata , abah aku okay . tak ada masalah jantung , maybe stress ataupun terlebih penat , tak cukup tidur . 
Lega hati aku bila dia cakap macam tuhh . Sekarang , aku kena balik hostel jugak , sebab esok nak exam , kalau ikutkan hati , aku nak je jaga abah aku malam nii . 


Abah , take care of yourself , because we love you and we need you in our life . You are the strenght to our life . You the one who always support us . Remind us about solat , pelajaran , kehidupan . 

*Please pray for my abah .  

No comments:

Post a Comment